Borstkanker in ontwikkelingslanden

Borstkanker heeft weinig prioriteit bij de gezondheidsorganisaties in ontwikkelingslanden. Nu komt borstkanker daar nog veel minder voor dan in de westerse landen, maar er is wel een stijgende lijn te zien. Industrialisatie, verstedelijking, ouder worden en later kinderen krijgen zijn daar wellicht oorzaken voor. Hoogste tijd om betere voorlichting over borstkanker te geven.

Ter vergelijking: BSE (breast self examination) een methode waarbij een vrouw haar borsten inspecteert om knobbeltjes of zwellingen te ontdekken, wordt door 75% van de westerse vrouwen toegepast. In Saoudi Arabia heeft slechts 30,3% ooit van BSE gehoord. In Iran weet 39% van de vrouwen niet eens wat borstkanker is en in Pakistan wordt een mammografie slechts in 14% voor screening doeleinden uitgevoerd.

Voorlichtings- en preventieprogramma’s over borstkanker zijn er niet. Door het nog veel voorkomende analfabetisme in derde wereld landen zijn media campagnes als posters en folders niet zo effectief, want de mensen kunnen het niet lezen. De televisie kan wel een belangrijke rol spelen, alsook voorlichtingsfilms waarin veel visueel en met audio wordt uitgelegd.

Meer winst kan behaald worden met het trainen van het personeel in de gezondheidszorg. Screening met mammografie is vanwege de hoge kosten in deze landen niet haalbaar.  Maar verpleegkundigen zouden standaard een borstcontrole kunnen uitvoeren bij vrouwelijke patiënten. Een soort BSE programma gestimuleerd vanuit de kliniek.

Hopelijk worden er in derde wereldlanden gauw richtlijnen ontwikkeld ten aanzien van borstkanker en wel op een economisch haalbare basis.

Bron: Indian Journal of Cancer

Lees ook:In 2010 kanker doodsoorzaak nr. 1
Lees ook:Screening leidt tot overbodige behandelingen
Lees ook:Hoe vaak wordt borstkanker gemist bij screening?
Lees ook:De heilzame werking van groene thee
Lees ook:Naaldbiopsie standaard methode

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.